Max Blitz, een Amsterdamse onderzoeker van oude joodse boeken, wordt gevraagd de nalatenschap van de Londense verzamelaar Berl Kirschenbaum te beoordelen. Wanneer hij tussen de collectie Hebreeuwse boeken, die miljoenen waard zijn, vervalsingen ontdekt, staat hem een intrigerend avontuur te wachten. Hij belandt in een netwerk van kunstenaars, toraschrijvers en ultraorthodoxe handelaren die zich laten inspireren door Abraham Firkovich: een van de grootste boekenverzamelaars uit de negentiende eeuw, die niet terugdeinsde voor het vervalsen van boeken. In zijn zoektocht moet Max opboksen tegen onder meer de onderzoeker Kasimir Schneller, die in een wereldwijd opgepikt artikel heeft verklaard dat het meest opzienbarende vervalste oude boek uit Kirschenbaums collectie wel degelijk authentiek zou zijn. Niet alleen moet Max nu de herkomst van de vervalste bronnen terugvinden, ook moet hij het ongelijk bewijzen van Schneller. Intussen wordt hij smoorverliefd op zijn assistente Eleanor, raakt hij gebrouilleerd met een oude liefde en wordt zijn familieleven overhoop gegooid. Gaat het Max in deze turbulente omstandigheden lukken zijn missies te volbrengen?
Emile Schrijver (1962) is algemeen directeur van het Joods Cultureel Kwartier en het Joods Museum in Amsterdam en bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het joodse boek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is hoofdredacteur van de Encyclopedia of Jewish Book Cultures. In 2021 verscheen zijn eerste roman, De Hillel Codex (longlist Gouden Strop, publieksshortlist VN Thrillergids).
Over De Hillel Codex:
‘Een Da Vinci Code met joden, antisemieten en huurmoordenaars.’
De Volkskrant
‘De Hillel Codex is een spannend en vlot geschreven thriller.’
Het Parool
‘Emile Schrijver zet een fijnzinnig opgebouwd plot neer, waarin hij de wereld van de oude boeken en handschriften prachtig in kaart brengt.’
Haarlems Dagblad
‘Een onderhoudende thriller (...), tevens een intrigerend inkijkje in verborgen werelden.’
VPRO-Gids
‘De zinderende wereld van joodse manuscripten, geld, drank en vrouwen.’
HP/De Tijd