'Ook jij gaat trouwen met een jongen die ik heb uitgezocht,' zei Rupa Mehra vastberaden tegen
haar jongste dochter.
Zo begint de Brits-Indiase schrijver Vikram Seth (1952) zijn magistrale roman De geschikte jongen, die zich voornamelijk afspeelt in de fictieve Indiase stad Brahmpur, gelegen aan India's heiligste rivier de Ganges. Het is voorjaar 1951: mevrouw Rupa Mehra schakelt vrienden en kennissen in om haar te helpen een goede echtgenoot te vinden voor haar jongste dochter Lata.
Met dit simpele motief als voorwendsel voert Vikram Seth vier families ten tonele, drie met een hindoe- en een met een moslimachtergrond: de Kapoors, de Mehra's, de Chatterji's en de Khans. Het brengt het postkoloniale India tot leven, dat aan de vooravond van zijn eerste algemene verkiezingen probeert om verschillende culturen en religies met elkaar te verzoenen. Actueler dan ooit, is De geschikte jongen tegelijk satire en sociale geschiedenis, een grootse roman die zich uitstrekt van de landelijke politiek tot het kleine huwelijksgeritsel van een moeder, die tegelijk het verhaal vertelt over een pasgeboren natie en over een verliefde jonge vrouw. De geschikte jongen is vertaald door Babet Mossel en Christien Jonkheer.
Een brede greep uit de kritieken:
Vrij Nederland: "Van De geschikte jongen wil je niet dat het uit is."
Het Parool: "Rond dit verhaal van geschikte en vooral minder geschikte huwelijkskandidaten, schetst Seth virtuoos het leven van vier Indiase families in de vroege jaren vijftig in een fictieve stad aan de Ganges. Vijftien jaar na dato is De geschikte jongen, ook over het zoeken naar een identiteit in een land met vele duizenden bevolkingsgroepen, actueler dan ooit."
Trouw: "Wie op zich niets heeft met exotische entourages, of weinig heeft begrepen van alle culturele verwijzingen in Salman Rushdie's Midnight's children, moet zich niet laten afschrikken. Seth's nieuwsgierigheid naar de werelden die hij beschrijft werkt aanstekelijk, de couleur locale frustreert niet maar fascineert. De geschikte jongen is eerder levendig en romantisch dan nadrukkelijk literair. En dat is maar goed ook: bij zo'n turf zou een 'briljante' stijl weleens erg vermoeiend kunnen worden. Genoeg om je bijna 1400 bladzijden lang geboeid te houden? Absoluut."
NRC Handelsblad: "Zeer toegankelijk literair meesterwerk, prachtig vertaald."
De Standaard: "Een juweel van historische exactheid, bijgeschaafd door emoties en heerlijk sarcastische humor."
Elle: Van een verliefdheid tot politieke aardverschuivingen, Seth beschrijft het allemaal even geloofwaardig en meeslepend."
Libelle: "Je leest dit dikke meesterwerk in een mum van tijd uit."
Elsevier: "Leest als een reis door India, een 'grand tour'."
Zin magazine: "Licht van toon maar tegelijk vlijmscherp in het ontleden van politiek-maatschappelijke verhoudingen."
VPRO-gids: "1,2 kilo geschikte zomerkost."