De kikker in de poel

Jan is een neerslachtige man, eenzaam op zijn kleine appartement in de stad. Hij is een zwartkijker, een cynicus. Een kritische denker? Hij beseft zelf dat zijn vooroordelen zijn wereldbeeld duisterder kleuren dan nodig. Maar Jan kwam niet zomaar op die plek terecht. Wanneer is de samenleving in zijn ogen zo boos geworden? En waarom kiest hij er ondanks alles voor terug te keren naar de stad waar hij is opgegroeid?

Naast Jan komt nog iemand anders aan het woord, namelijk zijn schrijver. Die neemt de lezer mee in de redeneringen achter zijn denk- en schrijfproces. Een totaal autobiografisch gedeelte tussen het fictieve verhaal door. Zo leren we ook Jan op een ander niveau kennen: vanuit het idee waarom de auteur hem heeft geschapen tot wie hij is.

Door de ogen van Jan en de auteur krijgt de lezer een vrij eigenzinnige kijk op de moderne samenleving. Vernietigend en bij momenten zwaar veroordelend, maar helemaal donker wordt het niet.

Is De kikker in de poel het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De kikker in de poel