Niet eerder werd de geschiedenis van de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring zo uitbundig tot leven gewekt. Bijna 700 foto’s, tekeningen, affiches, documenten en hilarische verhalen nemen de lezer mee op een wandeling door de tijd. De roemruchte besloten club nabij het Leidseplein werd in 1922 opgericht. De makers van dit boek grepen dit eeuwfeest aan voor een stevige duik in de archieven, talrijke gesprekken en raadpleging van alle denkbare bronnen. Resultaat: een opwindend exposé over turbulente hoogte- en dieptepunten van wat de ‘tweede huiskamer voor kunstenaars en intellectuelen’ werd genoemd. E. du Perron schreef erover in Het land van herkomst, Gerard Reve deed hier inspiratie op voor De avonden.
Het begrip ‘vrijgevochten anarchisme’ werd vaak letterlijk opgevat: menige Kringman ging in zijn roes op de vuist met rivaal of opponent. Wim Sonneveld kwam niet door de ballotage, minister Marcel van Dam betaalde zijn contributie niet, Harry Mulisch opende een eenmansguerrilla tegen het fenomeen ‘gemaskerd bal’, dat hij een burgerlijke bedoening vond.
De Kring verschafte in de jaren twintig de dadaïst Kurt Schwitters een podium, fungeerde tijdens de Tweede Wereldoorlog als uitvalsbasis voor het verzet, bracht Cobraschilders en dichtende Vijftigers samen, was in de jaren zestig laboratorium voor koplopers van bewegingen als Fluxus en Notenkraker. Voor veel anderen voorzag de sociëteit in ongecompliceerde ontmoeting met gelijkgestemden, waar vriendschappen en relaties voor het leven uit voortkwamen.
In dit boek (vaak niet eerder gepubliceerde) foto’s van o.a. Ed van de Elsken, Eddy Posthuma de Boer, Sem Presser en vele anderen, en tekeningen van Opland, Peter van Straaten en Frits Müller.