‘Arthur Brand is de Indiana Jones van de kunstwereld.’ DWDD
Met de vondst van een eeuwenoud mozaïek en zijn zoektocht naar de gouden ring van Oscar Wilde schreef kunstdetective Arthur Brand weer wereldnieuws
Kunstdetective Arthur Brand ontmoet in Londen een vermeend maffialid dat door talloze politiediensten wordt gezocht. Deze Tamas, die zegt onschuldig te zijn, doet Brand een aanbod dat hij niet kan weigeren. In het diepste geheim sluiten ze een verbond en samen gaan ze op zoek naar twee wereldberoemde, gestolen kunstschatten: het Marcus-mozaïek en de ring van Oscar Wilde. Al snel blijkt dat ze niet alleen de politiediensten moeten ontwijken. Leden van de gevreesde Grijze Wolven en de vermaarde juwelendieven Pink Panthers kruisen hun pad. Gaandeweg begint Brand te twijfelen: is Tamas inderdaad onschuldig? Of is hij zoals Interpol beweert een heuse capo di tutti capi van de Cosa Nostra? Als er geen uitweg meer lijkt te zijn, komt er hulp uit onverwachte hoek. Uitgerekend Brands grootste vijand, de beruchte Van Gogh-rover Octave ‘Okkie’ Durham, biedt hem de helpende hand. Uiteindelijk lukt het Brand om het Marcus-mozaïek en de ring van Oscar Wilde terug te vinden. Met deze zaken haalt de beroemde kunstdetective Brand opnieuw wereldwijd het nieuws.
In de pers
‘Het klinkt als een verhaal van John le Carré.’ Nieuwsuur
‘Vergeet de film The Monuments Men, waarin George Clooney kunst uit handen van de nazi’s redt. De manier waarop twee immense bronzen paarden uit Hitlers kunstcollectie zijn teruggevonden, is beter filmmateriaal.’ Het Nieuwsblad