De onze-lieve-vrouwbasiliek van Tongeren

Tongeren is de oudste stad van Vlaanderen, gesticht door Romeinse veroveraars aan het begin van onze tijdsrekening. Maar ook al dankt Tongeren zijn bestaan aan de Romeinen, de stad ziet er allesbehalve 'Romeins' uit. In de skyline van Tongeren is het de gotische toren van de Onze-Lieve-Vrouw-Basiliek die alle aandacht naar zich toe trekt.

Wat is het verhaal achter dit middeleeuwse monument? Wat vertellen de muren, funderingen en de ondergrond van de kerk? Toen de Basiliek een aantal jaar geleden gerestaureerd werd, ging dit gepaard met een nieuw bouwhistorisch onderzoek. Bovendien greep een groep archeologen naar de schop, op zoek naar de ondergrondse geheimen van de kerk. Ze stootten er op de sporen van een 'ontzettend lang verleden'.

Zo bleek uit de opgravingen dat er op de plaats van de Onze-Lieve-Vrouw-Basiliek eerder al andere christelijke kerken stonden. En zelfs meer: de allereerste kerk werd gebouwd op de plaats van een riante Romeinse stadswoning, waarvan men zelfs de muurschilderingen terugvond! Een ontzettend lang verleden graaft hoofdstuk per hoofdstuk verder in de geschiedenis van de Basiliek en neemt je 2000 jaar terug in de tijd. Zo wordt de kerk zelfs het oudste gebouw van het land!

Is De onze-lieve-vrouwbasiliek van Tongeren het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De onze-lieve-vrouwbasiliek van Tongeren