In een huis aan de Kloveniersburgwal treft de politie een wel erg macaber moordtafereel aan. In een met draperieën volgehangen kamer ligt het levenloze lichaam van een grijze man met een tulband en daar bovenop een met diamanten ingezet kroontje. Hij draagt een mantel van goudbrokaat en de prachtigste zeventiende eeuwse juwelen. Het tableau vivant is een natuurgetrouwe nabootsing van 'Het feest van Balthazar' van Rembrandt van Rijn, ziet apotheker en kriminalist C.J. van Ledden Hulsebosch algauw. Hij vindt het originele schilderij terug in het Rijksmuseum en ziet ook dat Rembrandt er een aantal Hebreeuwse tekens op heeft aangebracht, die 'na enig onderzoek' een vingerwijzing lijken te zijn in de moordzaak. Sterker nog, ook andere schilderijen blijken, als je ze nader bestudeert, aanwijzingen te bevatten voor de moord op de oude grijze man. Zou Rembrandt van Rijn al in de zeventiende eeuw deze moord hebben voorzien? Had de Grote Meester uit de Gouden Eeuw voorspellende gaven? Samen met de jonge inspecteur Jonathan Saltet komt Van Ledden Hulsebosch terecht in een mysterieuze wereld van kunst en bijbehorend bedrog...