Karen Valdés verhuist als schoonheidsspecialiste van Cartagena de Indias naar Bogotá, op zoek naar een beter betaalde baan – haar zoontje is bij haar moeder achtergebleven. Ze gaat aan het werk bij een dure schoonheidssalon en in de intimiteit van de behandelkamer wordt ze onbedoeld en ongewild de vertrouwelinge van een psychoanalytica, een senatorsvrouw, een beroemde televisiepresentatrice, en een moeder die rouwt om haar dochters dood – hetzelfde meisje dat Karen had toevertrouwd met wie ze een afspraakje had. Informatie die Karen uiteindelijk duur komt te staan in een land voor wie de waarheid uitsluitend bestaat voor degenen die haar kunnen betalen.
Trefzeker en driedimensionaal zet Escobar haar personages neer, zorgvuldig beschrijft ze de momenten van verbondenheid tussen vrouwen onderling. En feilloos zet ze de conventies van de thriller in om de situatie van ontelbaar veel vrouwen te childeren. Zoals Naomi Alderman doet in De macht creëert ook Escobar hiermee een geweldige ‘hybride’ roman die veel meer is dan een duister, spannend verhaal.