Hoe voerden politici vanaf het midden van de negentiende eeuw campagne? Zijn er overeenkomsten met de huidige campagnes? Al zo’n 175 jaar gaan Nederlanders naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Aan deze stembusgang gaan campagnes vooraf waarin kandidaten en partijen hun best doen de stem van de kiezer te winnen.
Dit boek geeft inzicht in de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Door een lange historische periode te behandelen, krijgen we inzicht in telkens terugkerende discussies. Gaat er te veel of juist te weinig aandacht uit naar de persoon van de politicus? Hoe kunnen we de kiezer persoonlijk benaderen? Ook de grote veranderingen die zijn opgetreden worden zo inzichtelijk gemaakt. Van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, tot de mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon voeren.