De vos staat in vele culturen voor slimheid en verraad. Het is een eenzaam schepsel dat houdt van verlaten plekken. De vos is bij uitstek geschikt als godheid voor de schrijver die verhalen vindt door in andermans gedaante te kruipen en zich met een verhalenbuit terug te trekken. Deze bijzondere, schrandere en speelse roman volgt de vos in al zijn gedaantes van Rusland naar Japan, van Napels naar het platteland van Kroatië. Sommige lezers zullen deze roman niet als roman lezen, maar eerder als een voetnoot bij de Russische avant-gardeliteratuur, of als een charmante catalogus van biografische en autobiografische schetsen. Of als een verleidelijk verhaal over de vos in al zijn gedaanten; of als een verhaal over een schrijfster en haar dilemma’s, of als een staalkaart van wereldsteden. En al die lezers zullen gelijk hebben, en tegelijk zullen ze de plank misslaan. Maar een ding is zeker: deze roman is een schatkamer aan ideeën, en aan verhalen over mensen die hun plek in de wereld niet kunnen en willen vinden. Een klassieke Ugreši?, geestig, begeesterd en verrassend. ‘Ugreši?s schrijven is lenig en gepassioneerd, maar behoudt een eigenaardigheid en humor die het verschrikkelijk intrigerend maken.’ – The New Yorker, Books To Watch Out For Over Europa in sepia: ‘Prachtige, intrigerende tafereeltjes met figuren die vaal weggelopen lijken uit schilderijen van Jeroen Bosch.’ **** – De Standaard ‘Rake woorden, die ieder verstandig mens wakker zouden moeten schudden. Alleen al daarom zouden deze essays voor iedereen verplichte kost moeten zijn.’ **** – NRC Handelsblad ‘Groots is haar vermogen om het saillante aan de wereld te ontlenen, dat wat echt iets vertelt over de achtergrond van de oppervlakte.’ – Vrij Nederland