Achter hoge muren met zwaar vergrendelde deuren en omzoomd door surveillancehokjes, bevindt zich de wijk Altos de la Cascada. Daarbuiten ligt de volkswijk Santa María de los Tegrecitos, de snelweg, de stad – de rest van de wereld. In Altos de la Cascada wonen gezinnen die er allemaal dezelfde weelderige levensstijl op na houden en die koste wat het kost willen behouden, of liever, verrijken. Een groep vrienden komt er wekelijks samen, ver weg van de nieuwsgierige blikken van hun kinderen, huishoudsters en echtgenotes die, uitgesloten van deze mannelijke bijeenkomsten, zichzelf gekscherend ‘de weduwen van de donderdag’ noemen. Maar dan op een avond gebeurt er iets waardoor de routine wordt verbroken: het land stort in en legt een duistere kant van dit ‘perfecte’ leven bloot.
In De weduwen van de donderdag beschrijft Claudia Piñeiro de beslommeringen van de opkomende ‘rich and wealthy’ in een suburb van Buenos Aires, tegen de achtergrond van de tumultueuze Argentijnse jaren negentig. Achter de façade van het luxeleven van de fictieve wijk Altos de la Cascada (Top van de Waterval) verschijnen conflicten die voor alle lagen van de bevolking herkenbaar zijn: overspel, alcoholisme, onvruchtbaarheid en een ongelukkig huwelijk – en uiteindelijk ontkomt niemand aan een ‘fall from grace’.