Niet de literaire kwaliteit, maar de bekendheid of de mediastatus van de schrijver is vaak doorslaggevend voor succes. Hoofdpersoon Milan Hartwich is schrijver van een klein maar fijn literair oeuvre, dat echter grotendeels onbelicht is gebleven. Wanneer hij van Amsterdam verhuist naar een dorp in de provincie kan hij bij de regionale krant als columnist aan de slag. Al snel blijkt de hoofdredactie een dubbele agenda te hebben. Steun vindt Milan niettemin bij Tijl Kramer, de schrijver-journalist van de oude stempel die voor dezelfde krant werkt, een notoire dwarsligger met wie hij het aan het einde van de middag in een café lekker kan slempen. Intussen is hij begonnen aan zijn biografieopdracht, maar als hij daarmee naar buiten komt, ontmoet hij niet alleen scepsis en regelrechte afwijzing, hij dreigt het ook nog eens met een maffia-achtig milieu aan de stok te krijgen. Lukt het hem uiteindelijk daaraan te ontsnappen? Dat is de vraag.
Paul Gellings leidt de lezer met subtiele spot door dit verhaal. Daarbij bedient hij zich van goed gedoseerde hilariteit, ironische literatuurbeschouwingen, sprookjesachtige elementen en een verbijsterende inkijk in criminele activiteiten.
De wereld als leugen is een even bijtend als vrolijk boek.