In Dichter na je veertigste maakt Jan-Willem Anker de balans op. Wie was ik? Waar was ik? Maar ook: wie kan ik nog zijn? Waar moet ik zijn? En: hoe te leven? Op die laatste vraag probeert hij in zijn poëzie voor het eerst voorzichtig antwoorden te formuleren. Door identiteiten te verkennen (de Vader, de Europeaan, de Weesper, de Dichter); door te verdedigen wat waardevol is (liefde, Europa, de poëtische praxis die zijn leven vormt); en door zich uit te spreken over wat hem verontrust (klimaatopwarming, politieke verrechtsing).
Onder leiding van miljonair Anne helpt Jessie in 1918 bij de Franse wederopbouw door kinderbibliotheken op te zetten in omgebouwde ambulances. Totdat ze op een dag spoorloos verdwijnt.
'Uniek aan Wondermond is de keuze van Goemans om een verwende, kortzichtige, mannelijke tiener als hoofdpersonage te nemen in een verhaal dat zo duidelijk stoelt op vrouwenstemmen en verborgen vrouwenleed.'
'Vanhauwaert weet een unieke literaire ervaring te creëren. De inhoud en vorm zijn zo met elkaar versmeed dat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden,' zegt de vakjury over het debuut.
Een hartverwarmend verhaal over vasthouden en loslaten te midden van de storm, en een vriendschap die zelfs de diepste wonden heelt. Van de auteur van Onder de magnolia.
Reageren op Dichter na je veertigste
Wil je kort reageren op dit boek of een vraag stellen aan andere lezers, plaats dan een reactie.