Herken je dit? Je bent de hele dag bezig taken van je to-dolijst af te vinken. Om zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen probeer je slim en efficiënt te werken; je bent voortdurend op zoek naar de handigste manier van plannen of naar hét systeem dat ervoor zorgt dat je geen taken meer vergeet. En toch heb je aan het einde van je werkdag nooit alles af en blijf je achter met het knagende gevoel dat je tekort bent geschoten.Madeleine Dore had ook last van dit gevoel – ook wel bekend als productivity guilt – en vroeg zich af wat ze daaraan kon doen. In vijf jaar tijd interviewde ze honderden creatieve denkers en experts over het onderwerp en experimenteerde ze zelf met allerlei trucs en methodes. Maar gaandeweg ontdekte ze iets heel anders en veel verrijkenders: er zijn betere manieren om de waarde van onze werkdag te meten dan alleen te kijken naar de taken die we hebben afgevinkt. Want als je minder obsessief bezig bent met doen, minder hoge eisen aan jezelf stelt en meer ruimte inbouwt voor rust en reflectie, krijg je veel meer voor elkaar – zonder schuldgevoel.