In vervoering volgt de 29-jarige historica Anna-Thérèse een doedelzakspeler door de stad. Doedelzakmuziek grijpt haar steeds diep aan. Thuisgekomen vindt ze een brief die haar hele leven zal veranderen. De man die zij altijd als haar vader heeft beschouwd, blijkt haar stiefvader te zijn. Ze ontmoet Gerald, de man van wie zij afstamt. Hierdoor raken zij en haar moeder betrokken bij een oude familievete.
Een ver familielid beschuldigt Gerald en zijn familie ervan verantwoordelijk te zijn voor de brand van zijn voorouderlijk landhuis, die zijn invaliditeit tot gevolg had. Hij chanteert Gerald en Anna-Thérèse om schadevergoeding te krijgen.
Anna-Thérèse komt in contact met een geheime studiegroep, die haar de mogelijkheid biedt aan een bijzonder experiment deel te nemen. Daardoor krijgt zij de mogelijkheid dit al een halve eeuw voortwoekerend geschil tussen de beide families eindelijk op te lossen.
Zij verwerft ook een diep inzicht in zichzelf en de aard van de kosmos.
Dick van Zijderveld schrijft verhalen en romans met een magisch-realistische inslag. Vanuit het vermoeden dat er méér bestaat dan de zichtbare dagelijkse werkelijkheid, onderzoekt hij al schrijvend ideeën, omstandigheden, theorieën. Maar hij wil vooral de lezer een boeiend verhaal vertellen.
Een ver familielid beschuldigt Gerald en zijn familie ervan verantwoordelijk te zijn voor de brand van zijn voorouderlijk landhuis, die zijn invaliditeit tot gevolg had. Hij chanteert Gerald en Anna-Thérèse om schadevergoeding te krijgen.
Anna-Thérèse komt in contact met een geheime studiegroep, die haar de mogelijkheid biedt aan een bijzonder experiment deel te nemen. Daardoor krijgt zij de mogelijkheid dit al een halve eeuw voortwoekerend geschil tussen de beide families eindelijk op te lossen.
Zij verwerft ook een diep inzicht in zichzelf en de aard van de kosmos.
Dick van Zijderveld schrijft verhalen en romans met een magisch-realistische inslag. Vanuit het vermoeden dat er méér bestaat dan de zichtbare dagelijkse werkelijkheid, onderzoekt hij al schrijvend ideeën, omstandigheden, theorieën. Maar hij wil vooral de lezer een boeiend verhaal vertellen.