Doornroosje: Heet u alleen maar Prins of bent u het? Onzin. U moet het zijn, anders sliep ik immers nog. Maar wie bent u eigenlijk echt? Over welk land denkt u te gaan regeren? Ik wed het mijne. En daarvoor heb ik me aan die doorn gestoken of wat het ook was. (...) En toen was ik weg. Afgelopen. Black-out. Einde verhaal. De dood en het meisje bestaat uit vijf toneelstukken met sprookjesheldinnen of twintigste-eeuwse vrouwelijke iconen in de hoofdrol. Doornroosje filosofeert over haar slapende bestaan en de kus van haar prins. Jackie Kennedy babbelt over haar trans-formatie van jong wicht tot wufte first lady. Rosamunde, het alter ego van de schrijfster, breekt zich het hoofd over de problemen van de succesvolle vrouw. Sylvia Plath en Ingeborg Bachmann leven zich uit op het geslachtsdeel van een ram. Jelinek reduceert de mythische vrouwenfiguren tot hun kern: het zijn van een object. Hier spreken de prinsessen van de moderne tijd zich eindelijk uit. De koningsdrama's van Shakespeare hebben met deze prinsessendrama's een parodistische pendant gekregen. Elfriede Jelinek (1946) groeide op in Wenen. In 2004 ontving ze de Nobelprijs voor Literatuur. 'Het dramageeft Jelinek ruimte voor artistieke vrijheid, en ze buit dat volledig uit door het schetsen van komische, krachtige en kunstige situaties.' - World Literature Today over 'Doornroosje' De waarheid over Jackie? Wie weet. In ieder geval doet deze stof, die van het werkelijke. openbare leven, Jelineks stijl veel goed.' - Frankfurter Allgemeine Zeitung over 'Jackie' 'Het zijn mannelijke en vrouwelijke marionetten, waarin Jelinek haar kunstzinnigheid, haar scherpzinnigheid en haar overweldigende woede met onverminderde energie kwijt kan.' - Theater Heute