Waarom is de ene tekst wel effectief en de andere niet? Hoe komt het dat je bij de ene toespraak wel tot tranen toe geroerd bent, terwijl een andere je niet raakt? Waarom belanden sommige brochures ongelezen in de prullenbak en worden andere wél gelezen? Teksten over exact hetzelfde onderwerp kunnen sterk verschillen, ze spreken mensen wél of niet aan, komen sterk of minder sterk over. Waarom is dit zo?
Als je weet hoe taal werkt, kun je er je voordeel mee doen. En grote missers voorkomen. Christine Liebrecht beschrijft 20 soorten 'taalversterkers' om je boodschap zo effectief mogelijk te maken.
- Dit is een flutbegroting van het slechtste kabinet ooit - Geert Wilders
- Keigaaf lekker knallen - Ireen Wüst
- Uur na uur na uur na uur na uur na uur na uur blijven vergaderen - NRC Next
- Er staat heel erg veel onzin in de bladen - Dafne Schippers
Christine Liebrecht is docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zij promoveerde in 2015 op het onderwerp 'Taalversterkers'. Daarnaast is zij freelance tekstschrijver en mede-initiatiefnemer van het landelijke platform Slechte Slogans.