Filosofie in een notendop

Het begon allemaal in Griekenland: niet alleen de filosofie maar de hele westerse beschaving. Zo leerden we dat en zo leren we het vaak nog.
Jan Bor, die verscheidene filosofiebestsellers op zijn naam heeft staan, kijkt naar de geschiedenis van de filosofie met een minder eurocentrische blik. Die geschiedenis begon op ten minste drie plaatsen in de wereld: India, China en Griekenland. Bovendien begaf het Griekse denken zich na de neergang van het westelijke Romeinse Rijk oostwaarts. Vervolgens vond de Griekse filosofie een volwaardige erfgenaam in het islamitische denken.
Jan Bor plaatst de geschiedenis van de westerse filosofie in het bredere verband van de Aziatische filosofie. De nadruk ligt evenwel op de eigen traditie. Deze mondt uit – na een kennismaking met andere denkwerelden in de Verlichting in de zeventiende en achttiende eeuw, en na een oosterse renaissance in de negentiende eeuw – in een open dialoog met niet-westerse vormen van denken.
Filosofie in een notendop is een met vaart geschreven, compacte inleiding in de geschiedenis van het wijsgerige denken.

Is Filosofie in een notendop het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Filosofie in een notendop