Als Fleur veertien is, wordt ze door haar tweelingbroers gechanteerd. Ze is volgens hen een bastaard. Ze dwingen haar hun verziekte ridderspel mee te spelen en dat bepaalt de loop van haar verdere leven. Ze raakt emotioneel getraumatiseerd. Ze verlangt naar aandacht en liefde, naar een man die haar bemint. Haar echtgenoot Thomas doet dat niet, maar verbonden door een bizarre eed kunnen ze elkaar niet loslaten. Hij heeft zijn vrienden in de kroeg en zij heeft haar minnaars. De piketpaaltjes lijken voor de rest van hun leven geslagen, totdat Thomas te jong aan een hartstilstand overlijdt. Aan zijn doodsbed ontworstelt Fleur zich, in een spiegelende dialoog met zichzelf en met de voorgoed zwijgende Thomas, aan haar verleden. Alle panelen verschuiven. Na dertig jaar ontdekt Fleur dat haar broers gelijk hadden toen ze haar een bastaard noemden. Ze leert haar biologische vader kennen, probeert de keuze van hem en van haar moeder te begrijpen. Ze overwint haar angsten en is eindelijk in staat om vrij voor haar eigen toekomst te kiezen.
Genre:
Fictie, literaire roman/psychologische roman.
Thema:
Fouten maken is menselijk, ze erkennen is wijsheid.
Subthema’s:
1. Als je zelf niet kiest, kiezen anderen voor jou.
2. Als je niet kiest, kun je zowel dader als slachtoffer zijn.
De in Breda geboren Motell Rijnen (1948) heeft, na zijn studie Politicologie/Sociologie in Amsterdam en Tilburg, gewerkt in welzijnsland en hoger beroepsonderwijs. Hij is al tientallen jaren actief als folkmuzikant. Motell is een gepassioneerd schrijver. Zijn korte verhalen zijn in vele verzamelbundels opgenomen. In 2014 kwam de debuutroman ‘Koningin van de Claddagh’ uit, gevolgd de roman ‘HoRa’ in 2017.