Gelukkig gelabeld

Worden we gelukkig van het krijgen van een diagnose

In een wereld waarin het lijkt alsof iedereen opeens een diagnose heeft, gaat journalist Milou Deelen op onderzoek uit, waarbij ze experts als Branko van Hulst, Kitty Riedewald en Floortje Scheepers spreekt evenals bekende ervaringsdeskundigen, waaronder Victor Reinier, Milouska Meulens, Filemon Wesselink, Splinter Chabot en Francine Oomen.

In 2015 ging een filmpje van Milou viral waarin zij zich uitsprak tegen slutshaming bij Vindicat, het studentencorps waar ze lid van was. Inmiddels is ze al jaren succesvol als journalist, schrijver en spreker. Ondanks dat alles op rolletjes bleek te lopen, kreeg ze een aantal jaar geleden last van paniekaanvallen. Ze belandde op de bank bij een psycholoog en psychiater en werd gediagnosticeerd met zowel ADHD als PTSS. ADHD verbaasde haar geenzins: dat vermoedde ze al sinds haar tienerjaren. Maar PTSS, als gevolg van die heftige periode in haar studententijd waarbij ze haar studie, haar vrienden en haar huis verloor, had ze niet zien aankomen.

Sinds Milou de diagnoses kreeg, valt het haar op hoe ontzettend veel mensen tegenwoordig ‘gelabeld’ worden. Dat leidt tot deze zoektocht naar mentale gezondheid. Want wat betekenen al die diagnoses eigenlijk, hoe komt het dat ze zo toenemen – en worden we er uiteindelijk gelukkiger van?

Milou Deelen (1995) is journalist, schrijver en spreker. Ze schreef de boeken Krabben, van vrouw tot vrouw (2020) en Hoe doen we het? Een zoektocht naar het seksleven van vrouwen (2022). Inmiddels schrijft ze voor onder meer Het Parool, Volkskrant Magazine en LINDA.meiden.

Is Gelukkig gelabeld het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gelukkig gelabeld