Terugdringen van het voortijdig schoolverlaten staat hoog op de beleidsagenda van het onderwijs. Te veel jongeren vertrekken van school zonder startkwalificatie. Het kabinet wil het aantal voortijdig schoolverlaters daarom in tien jaar tijd met helft verminderen.
Deze studie gaat na welke vorderingen zijn gemaakt met de doelstelling op dit terrein en inventariseert de knelpunten die zich voordoen in de verschillende trajecten naar de startkwalificatie. Verder geeft de studie een overzicht van de achtergronden van voortijdig schoolverlaters. Ook worden de prestaties van het Nederlandse onderwijs op het terrein van voortijdig schoolverlaten en de startkwalificatie afgezet tegen die van de andere landen in de Europese Unie.
Deze studie gaat na welke vorderingen zijn gemaakt met de doelstelling op dit terrein en inventariseert de knelpunten die zich voordoen in de verschillende trajecten naar de startkwalificatie. Verder geeft de studie een overzicht van de achtergronden van voortijdig schoolverlaters. Ook worden de prestaties van het Nederlandse onderwijs op het terrein van voortijdig schoolverlaten en de startkwalificatie afgezet tegen die van de andere landen in de Europese Unie.