De auteur en schilder Adrian Stahlecker is een groot kenner van kunst, film en cultuur van het Derde Rijk. Recent verscheen een prachtige biografie van zijn hand van Hildegard Knef. Hij overleefde de hongerwinter in Den Haag, werkte in hotels en in het sjieke Parijs, waar hij prins Bernhard leerde kennen en Oranje-schilder werd. Stahlecker drong door tot de intieme wereld van de kunst, raakte intiem bevriend met de in 1977 tragisch omgekomen Mathilde maar volgde bovenal zijn eindeloze bewondering voor de film.
Juist ten tijde van het Derde Rijk, onder de ijzeren regie van Joseph Goebbels, was er een apart filmwereld ontstaan. Goebbels ging hierbij zeer ver, door plagiaat te plegen door de internationale bestseller Jud Süss van Lion Feuchtwanger te benutten voor een vileine film. Het is een typisch voorbeeld van de soms duistere producten van het semi-artistieke nazi-filmwereldje. Stahlecker vertelt de dramatische levens van Zara Leander en Henny Poten, Hitlers' favoriet, die haar joodse man trouw bleef. Stahlecker doet hiervan indringend en aangrijpend verslag, in een verhaal voorbij goed en kwaad.