Helder

Een messcherp, fijngesponnen meesterwerk over toewijding en eenzaamheid, van de auteur van West en Het missiehuis

Schotland, 1843. John Ferguson, een man van de moraal, is op een immorele missie. Om de middelen te verwerven die hij nodig heeft om te breken met de gevestigde kerk en een nieuwe te stichten, vrij van de corrumperende invloed van grootgrond­bezitters, is hij – ironisch genoeg – begonnen aan een missie voor een van hen: hij moet op een ver eiland toezien op de uitzetting van de laatst overgebleven bewoner. Een kleine smet op zijn blazoen, maar ten dienste van een hoger doel, denkt hij. Toch heeft zijn vrouw Mary twijfels, die ze niet opzij kan zetten.

Naïef, idealistisch en spiritueel als hij is, is John op zijn best een ongewone rentmeester. In het slechtste geval is hij een argeloze, weerloze man die slecht voorbereid in een gevaarlijke situatie terechtkomt, op een hem vreemde plek. Maar wat en wie John op het eiland ook aantreft, het zal tot een vuurdoop leiden zoals Mary en John die zich nooit hadden kunnen voorstellen – een die de grenzen van hun verbeeldingskracht, spiritualiteit en moraliteit test.

In de pers

‘Een gedurfde en noodzakelijke roman in een kleine, verfijnde vorm.’ The New York Times Book Review

Helder is een ode aan de kracht van taal: in een paar woorden schept Davies complete werelden. Ze is een schrijver met een immens talent en een diepe menselijkheid, en in staat om een verpletterende dapperheid te combineren met een evengoed verpletterende terughoudendheid.’ The Guardian

Helder is een juweel van een roman en zal Davies eindelijk de aandacht geven die ze verdient. Ik betrapte mezelf erop dat ik de laatste pagina’s van de roman verwonderd bleef herlezen, uit verlangen ze te herbeleven en te heroverwegen.’ The Washington Post

Is Helder het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Helder