Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de postkaart (of ‘prentbriefkaart’) de voornaamste band tussen militairen en thuisfront. De postkaart werd een onderdeel van wat men de ‘totale oorlog’ ging noemen. Erg vaak was de postkaart drager van een ontroerende communicatie tussen soldaat en geliefde, of soldaat en moeder of vader. Af en toe spaarde de soldaat al zijn soldij om een dure geborduurde zijden kaart te kunnen kopen: tijdens de oorlog werden er meer dan tien miljoen geproduceerd …
Nadat historicus Staf Schoeters ontdekte dat tijdens WO I een wezenlijk deel van de oorlogspropaganda werd gevoerd via postkaarten, raakte hij gefascineerd door het onderwerp. In de betrokken West-Europese landen ging hij op zoek naar de mooiste en meest markante exemplaren. Tijdens dat moeizaam verzamelproces kwam hij tot de conclusie dat een totaal inzicht van de Grote Oorlog niet mogelijk is zonder een gedegen blik op het massaal gebruik van postkaarten in die periode.
In dit boek toont de auteur u 303 prachtige postkaarten, die hij aanvulde met boeiende achtergrondinformatie.
Wist u dat de eerste postkaarten werden gedrukt in Oostenrijk-Hongarije en ‘Correspondenz-Karte’ heetten?
Dat Duitse postkaarten een vertekend beeld gaven van de beschieting van Antwerpen, omdat het een fraaier plaatje opleverde te doen alsof er was geschoten vanaf de Scheldedijk?
Dat het ‘in’ was om vrouwen op postkaarten te laten poseren in gevechtskledij, hoewel zij tijdens de Grote Oorlog geen wapens mochten opnemen?
Wist u dat grote kunstenaars postkaarten ontwierpen in dienst van de strijdende partijen? Dat er bijvoorbeeld schitterende exemplaren in omloop waren naar ingekleurde tekeningen van Joe English, de vooraanstaande illustrator van de Vlaamse Beweging?
Dat naargelang de diverse posities waarop de postzegel werd aangebracht, dit een geheime boodschap tussen geliefden inhield, variërend van ‘vurige liefde’ tot ‘vriendschap’?
Auteur Staf Schoeters (1949) studeerde psychologische wetenschappen en geschiedenis aan de Rijksuniversiteit te Gent. Hij werd vooral bekend als schrijver van historische intrigeromans. Zijn passie voor WO I uitte zich in de roman ‘Belegerd Verleden’ en het non-fictieboek ‘WO I in Monumenten en Begraafplaatsen’.