Op een verjaardagsfeest overspoelt een vloedgolf Syris stad. Het lukt hem om met twee collegas in een rubberboot aan een onmiddellijke dood te ontsnappen. Ze gaan op onderzoek uit, maar in plaats van hulp krijgt Syris antwoorden op vragen die hij niet eerder durfde te stellen. Wie heeft zijn vrouw een paar maanden daarvoor vermoord? Waarom wordt zijn huis al tijden in de gaten gehouden, en door wie?
En vooral: waar komt het alsmaar stijgende water vandaan?
Frans Pollux springt virtuoos heen en weer in de tijd, moeiteloos balancerend tussen heldere verhaallijnen die je allemaal naar de keel grijpen. Van New York tot in Venlo is de onweerstaanbare constante de stem van einzelgänger Syris: weifelend, zelfrelativerend, een tikkeltje nihilistisch. En volhardend, tot aan het verlichtende eind, in zijn apathie.
Het beeld dat gebruikt is voor het omslag van Het gelijk van Heisenberg is gemaakt door kunstenaar/fotograaf Rogier Alleblas. Voor meer informatie: www.rogieralleblas.nl