Het geluid van het spoor

Vlak nadat de Duitsers Nederland binnendringen en bezetten, vlucht de Leidse Steef Klepke naar Zweden. Hoewel hij de oorlog in zijn vaderland heeft ontlopen, tekenen de oorlogsjaren Steef en zijn familie voor altijd. Vijfenzeventig jaar later reist zijn zoon, journalist Martin Klepke, terug naar de stad van zijn vaders jeugd. Hij vertelt het verhaal van zijn voornamelijk vrouwelijke familieleden die in opstand kwamen tegen Hitler en de bezetters: tante Annie, die illegale kranten verspreidde; Dien, de zus van zijn oma, die onderduikers verborg in haar winkel; vakbondsman oom Bart, die vier jaar in een werkkamp overleefde. En tante Co – Co Vijlbrief – de vrouwelijke leider van een Leidse verzetsbeweging, die afgevoerd werd naar Ravensbrück en Dachau en die tijdens de dodenmars het leven van een medemens redde. Het geluid van het spoor gaat over schuld en verantwoordelijkheid, littekens en zwijgen. Het is een aangrijpend portret dat zijn schaduwen werpt tot in onze tijd.

Met een voorwoord van Onno Blom.

Is Het geluid van het spoor het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het geluid van het spoor