Het jaar van Bonk

Ontmoet de buurjongen van Zwaan, het meisje dat een jaar in een tent sliep

Omdat het thuis niet zo goed gaat, komt de brugklasser Finn voorlopig bij zijn oom en tante wonen. Bij zijn ouders woont hij in een flat, zijn tijdelijke adres is een verbouwde boerderij met uitzicht op zeeën van groen.

Op het erf van de boerderij staat een klimboom, van daaruit spot Finn met een verrekijker vogels. Een eindje verderop, op het erf van de buren, spot hij een bijzondere tent. De tent blijkt van Zwaan blijkt te zijn, die daar slaapt om geld in te zamelen voor een goed doel. Door een voorval tijdens hun eerste ontmoeting heeft Zwaan meteen een bijnaam voor Finn klaar: Bonk.

Dit is het verhaal van Bonk, de tijdelijke buurjongen van Zwaan in Mijn jaar in een tent. In Het jaar van Bonk, dat als los boek gelezen kan worden, lezen we dat jaar vanuit de ogen en de beleving van Bonk (die eigenlijk Finn heet): hoe ervaart hij zijn bijzondere vriendschap met Zwaan, wat gebeurt er allemaal in zijn eigen leven, bij zijn oom en tante en op school, en wat is er toch met zijn ouders aan de hand?

Recensies (1)

Is Het jaar van Bonk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het jaar van Bonk