Karl Kraus (1874-1936) wordt in de Duitstalige wereld beschouwd als een van de belangrijkste twintigste-eeuwse schrijvers, maar in de rest van de wereld is hij veel minder bekend. Kraus was een van de populairste satirici in de nadagen van de Oostenrijks-Hongaarse Donaumonarchie, en zijn stukken over de Duitse en Oostenrijkse politiek en pers behoren tot de beste van de essayistiek van zijn tijd.
Jonathan Franzen, die zelf enkele jaren in Duitsland woonde, ontdekte Kraus' werk en vertaalde een paar essays, omdat ze subliem geschreven zijn en veel zeggen over onze eigen tijd.
Maar dit boek bevat niet alleen een vertaling; juist voor de lezer van nu wisselt Franzen Kraus' teksten af met zijn eigen, meesterlijke en vaak hilarische commentaar. Waar Kraus fulmineerde tegen de industrialisering van de maatschappij en de manipulatie door de Weense media, is Franzen niet bang om onze eigen tijd van de nodige kritiek te voorzien.
Het Kraus-project is daarmee niet alleen een hommage aan een hoogst origineel denker, maar ook een geweldig, en zelfs zeer persoonlijk boek van de grootste schrijver van deze tijd. Onmisbaar voor de honderdduizenden lezers die van De correcties en Vrijheid hebben genoten, al is het alleen maar omdat Franzen in dit boek op een unieke manier inzicht geeft in zijn literaire thema's.
Jonathan Franzen brak in 2001 internationaal door met zijn meesterwerk De correcties, waarvoor hij de National Book Award ontving, en publiceerde in 2010 Vrijheid, dat wordt gezien als de beste roman van de laatste jaren. Hij woont in New York en in Santa Cruz, Californië.
Over Vrijheid:
'De beknelling van een huwelijk, er werd al veel over geschreven, maar zelden met zo veel gloed, urgentie en drama als in Vrijheid. (...) Vrijheid is een grandioze prestatie en behoort tot die zeldzame categorie boeken waar je niet uitsluitend bewondering voor kunt hebben maar waar je ook echt van gaat houden.' joost zwagerman, vrij nederland
'Belangrijker zijn voor Franzen de onbewuste motieven van de mens, de condition humaine, die hij haarfijn en raak weet bloot te leggen. Dat maakt hem een heel groot schrijver.' rob schouten, trouw
'Laten we er niet omheen draaien: Jonathan Franzen heeft met Vrijheid een meesterwerk geschreven.' hans bouman, de volkskrant
Jonathan Franzen, die zelf enkele jaren in Duitsland woonde, ontdekte Kraus' werk en vertaalde een paar essays, omdat ze subliem geschreven zijn en veel zeggen over onze eigen tijd.
Maar dit boek bevat niet alleen een vertaling; juist voor de lezer van nu wisselt Franzen Kraus' teksten af met zijn eigen, meesterlijke en vaak hilarische commentaar. Waar Kraus fulmineerde tegen de industrialisering van de maatschappij en de manipulatie door de Weense media, is Franzen niet bang om onze eigen tijd van de nodige kritiek te voorzien.
Het Kraus-project is daarmee niet alleen een hommage aan een hoogst origineel denker, maar ook een geweldig, en zelfs zeer persoonlijk boek van de grootste schrijver van deze tijd. Onmisbaar voor de honderdduizenden lezers die van De correcties en Vrijheid hebben genoten, al is het alleen maar omdat Franzen in dit boek op een unieke manier inzicht geeft in zijn literaire thema's.
Jonathan Franzen brak in 2001 internationaal door met zijn meesterwerk De correcties, waarvoor hij de National Book Award ontving, en publiceerde in 2010 Vrijheid, dat wordt gezien als de beste roman van de laatste jaren. Hij woont in New York en in Santa Cruz, Californië.
Over Vrijheid:
'De beknelling van een huwelijk, er werd al veel over geschreven, maar zelden met zo veel gloed, urgentie en drama als in Vrijheid. (...) Vrijheid is een grandioze prestatie en behoort tot die zeldzame categorie boeken waar je niet uitsluitend bewondering voor kunt hebben maar waar je ook echt van gaat houden.' joost zwagerman, vrij nederland
'Belangrijker zijn voor Franzen de onbewuste motieven van de mens, de condition humaine, die hij haarfijn en raak weet bloot te leggen. Dat maakt hem een heel groot schrijver.' rob schouten, trouw
'Laten we er niet omheen draaien: Jonathan Franzen heeft met Vrijheid een meesterwerk geschreven.' hans bouman, de volkskrant