Twee jonge mensen, Rovena en Besfort, komen om het leven als hun taxi onderweg naar het vliegveld bij Tirana van de weg raakt. Er wordt een politieonderzoek ingesteld: gaat het om een ongeluk of is hier sprake van moord? Had Besfort iets te maken met de NAVO-bombardementen van 1999? Waarom werd het tweetal al geruime tijd door de geheime dienst van Servië en Montenegro in de gaten gehouden?
Op basis van getuigenverklaringen en persoonlijke documenten worden op minutieuze wijze de laatste veertig weken uit het leven van het verdachte paar gereconstrueerd, dat zich zo blijkt voornamelijk afspeelde in hotelkamers, bars, treinen en vliegtuigen in verscheidene delen van Europa. Uit de brieven die ze aan elkaar schreven, valt de aard van hun relatie moeilijk op te maken: de stijl varieert van licht amoureus tot puur zakelijk. Waren ze geliefden of was Rovena niet meer dan een callgirl? Behalve de ware toedracht van het ongeluk moet ook de ware toedracht van hun liefde worden zien te achterhaald.
Tussen postcommunistisch Albanië en het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag speelt Kadare wederom een virtuoos spel met tijd en ruimte, waarheid en onwaarheid. In 'Het ongeluk' verweeft hij als vanouds verschillende genres en onderneemt hij een diepgravende zoektocht naar de ware aard van de liefde, die nu voor het eerst in Kadares oeuvre een centrale plek inneemt.
Op basis van getuigenverklaringen en persoonlijke documenten worden op minutieuze wijze de laatste veertig weken uit het leven van het verdachte paar gereconstrueerd, dat zich zo blijkt voornamelijk afspeelde in hotelkamers, bars, treinen en vliegtuigen in verscheidene delen van Europa. Uit de brieven die ze aan elkaar schreven, valt de aard van hun relatie moeilijk op te maken: de stijl varieert van licht amoureus tot puur zakelijk. Waren ze geliefden of was Rovena niet meer dan een callgirl? Behalve de ware toedracht van het ongeluk moet ook de ware toedracht van hun liefde worden zien te achterhaald.
Tussen postcommunistisch Albanië en het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag speelt Kadare wederom een virtuoos spel met tijd en ruimte, waarheid en onwaarheid. In 'Het ongeluk' verweeft hij als vanouds verschillende genres en onderneemt hij een diepgravende zoektocht naar de ware aard van de liefde, die nu voor het eerst in Kadares oeuvre een centrale plek inneemt.