De stress van een bestaan als musicus is groot. Vaak moet avond aan avond een topprestatie worden geleverd. Alleen het hoogste kwaliteitsniveau is goed genoeg en de concurrentie is moordend. Falen is de grootst denkbare angst. Geen wonder dat veel musici kampen met psychische klachten, in het bijzonder met podiumangst.
Esther van Fenema is psychiater, professioneel violist én oprichter van de Muziekpoli. In haar bijzondere praktijk behandelt ze musici die vanwege psychische klachten niet meer functioneren. Hoe ontwrichtend dergelijke klachten kunnen zijn weet zij als geen ander, aangezien ze zelf heeft geworsteld met podiumangst.
In Het ontstemde brein vertelt ze over haar eigen relatie met muziek, legt ze uit wat muziek en optreden met je brein en je lichaam doen, en verklaart ze, met voorbeelden uit haar praktijk, waarom er zoveel musici met psychische klachten zijn. Zo wordt duidelijk waarom musiceren zowel de zwaarste vloek als de zoetste zegen is.
Esther van Fenema (1970) is stafpsychiater in het Leids Universitair Medisch Centrum. In 2008 richtte ze er de Muziekpoli op. Daarnaast treedt ze als professioneel violist op met kamermuziekensembles en is ze columnist bij Medisch Contact en The Post Online en interviewer bij Café Weltschmerz.
Esther van Fenema is psychiater, professioneel violist én oprichter van de Muziekpoli. In haar bijzondere praktijk behandelt ze musici die vanwege psychische klachten niet meer functioneren. Hoe ontwrichtend dergelijke klachten kunnen zijn weet zij als geen ander, aangezien ze zelf heeft geworsteld met podiumangst.
In Het ontstemde brein vertelt ze over haar eigen relatie met muziek, legt ze uit wat muziek en optreden met je brein en je lichaam doen, en verklaart ze, met voorbeelden uit haar praktijk, waarom er zoveel musici met psychische klachten zijn. Zo wordt duidelijk waarom musiceren zowel de zwaarste vloek als de zoetste zegen is.
Esther van Fenema (1970) is stafpsychiater in het Leids Universitair Medisch Centrum. In 2008 richtte ze er de Muziekpoli op. Daarnaast treedt ze als professioneel violist op met kamermuziekensembles en is ze columnist bij Medisch Contact en The Post Online en interviewer bij Café Weltschmerz.