Een jongen uit een traditionele Perzische familie van saffraanhandelaren brengt zijn dagen door op de toren van hun familiekasteel. De vondst van een verrekijker verandert zijn leven. Nu bekijkt hij de wereld door geslepen glas. Als de kijker plaatsmaakt voor een fototoestel en, nog later, voor een filmcamera, is een filmmaker geboren. Zijn camera brengt hem naar de wereld van vrouwen, guerrilla’s en een keizerin. Later ook naar een mysterieuze vrouw in een Hollandse boerderij. Een vrouw die in een onverstaanbare taal spreekt. Wie is Hoeshang de eenarmige, die steeds weer in zijn leven verschijnt? En voor wie maakt de verteller de gele slippers?
In Het pad van de gele slippers, de schitterende nieuwe roman van Kader Abdolah, volgen we het leven van deze filmmaker in een tijdperk van revolutie en verraad. Het is de roman die in het oeuvre van Abdolah ontbrak.
Kader Abdolah (Iran, 1954) is een van de succesvolste en meest geliefde schrijvers uit ons taalgebied. Met romans als Spijkerschrift, Het huis van de moskee en Papegaai vloog over de IJssel veroverde hij honderdduizenden lezers. Zijn laatste roman Salam Europa! stond op de longlist van de ECI Literatuurprijs 2017. In datzelfde jaar publiceerde hij ook het ontroerende boek over zijn moeder, Het Gordijn.
Trouw Over Het Gordijn: ‘Een zeer persoonlijk document, waarin literaire fictie de werkelijkheid op de hielen zit.’
Friesch Dagblad Over Salam Europa!: ‘Een feest van herkenning.’
Reformatorisch Dagblad: ‘Een boek dat je niet loslaat en dat uitnodigt om te checken waar de grens tussen fictie en werkelijkheid ligt.’
Hebban Over Papegaai vloog over de IJssel: ‘In zijn nieuwe roman mengt Abdolah persoonlijke en nationale gebeurtenissen tot een sprookjesachtig geheel.’