Een roman over identiteit, onvervulde verlangens, familiebanden, de invloed van de Tweede Wereldoorlog op navolgende generaties en de kracht van muziek en taal
Ewa Maria Wagner speelt in het Radio Filharmonisch Orkest en studeerde recentelijk af aan de prestigieuze Schrijversvakschool in Amsterdam
De succesvolle violiste Evelien wordt gedwongen haar leven en drijfveren nauwkeurig onder de loep te nemen na een dreigend ontslag bij het orkest waar zij al jaren werkt. Ev heeft na haar vertrek uit Polen op eigen kracht een mooi leven in Nederland weten op te bouwen. Toch laat ze zich, naar eigen smaak, te veel door anderen dicteren welke keuzes ze moet maken.
In Het Tristan-akkoord wordt haar persoonlijke zoektocht naar haar jeugd in communistisch, naoorlogs Polen, haar Duitse wortels en haar vader, met wie ze nog steeds een moeizame relatie heeft, beschreven. Muziek heeft altijd centraal gestaan in haar leven. Wat blijft er over als dat wegvalt? Naarmate ze dieper doordringt in haar eigen verleden en er een geheim uit de Tweede Wereldoorlog wordt ontrafeld, komt haar hele leven, de relatie met haar vader én haar carrière in een ander daglicht te staan.
Over Het Tristan-akkoord
'Een muzikaal manuscript dat nog lang na blijft zingen in je hoofd en je hart, als een goed concert.' Christiaan Weijts
'Ontroeren en heel prachtig vertelt Ewa over haar verleden en heden. Muziek speelt een verbindende rol in haar leven, maar het zijn woorden die haar verhaal tot leven brengen.' Aaltje van Zweden