Drie pedagogen van naam hebben de officiele opdracht gekregen tot samenstelling van een deel van een nieuw leesboek voor de jeugd over het onderwerp Levensbeelden/Voorbeelden. Dit blijkt al dadelijk een onmogelijke opgave. Ieder heeft, al naar gelang aanleg en karakter, levensbeschrijvingen gezocht die als voorbeeld, als ideaal voor de jeugd geschikt worden geacht, maar onaanvaardbaar zijn voor de twee collega's.
De oude rector uit Lüneburg heeft een heel andere kijk op de kwestie dan de jonge leraar uit Diepholz. En de lerares uit Hamburg slaagt er niet in hun meningen, waartussen een generatiekloof gaapt, te verzoenen.
Ten slotte worden ze het toch over een voorbeeld eens; maar de opdrachtgever vindt het te zwak, te halfslachtig: de jeugd wil actie, emotie, geweld: geen lijdelijk verzet of berusting.
De oude rector uit Lüneburg heeft een heel andere kijk op de kwestie dan de jonge leraar uit Diepholz. En de lerares uit Hamburg slaagt er niet in hun meningen, waartussen een generatiekloof gaapt, te verzoenen.
Ten slotte worden ze het toch over een voorbeeld eens; maar de opdrachtgever vindt het te zwak, te halfslachtig: de jeugd wil actie, emotie, geweld: geen lijdelijk verzet of berusting.