Waar een wil is, komt een weg.
Met de Historische Wegenatlas NL viert het auteursduo Berendse & Brood hun eerste lustrum. Na de Historische, de Streek-, Stads- en Wateratlas NL belicht de Historische Wegenatlas NL het ‘mirakel Nederland’ aan de hand van transportroutes en -bewegingen in en door de Lage Landen bij de zee. Je zou denken dat het in ons grotendeels vlakke land altijd gemakkelijk is geweest om je van A naar B te verplaatsen, maar niets is minder waar.
Het is nog maar een paar generaties geleden dat reizen door het land alleen aan de gegoede burgerij en de
handelaren was voorbehouden. Grote delen van de bevolking voelden zich vooral inwoner van eigen stad, streek of dorp. Die situatie veranderde pas in de loop van de negentiende eeuw met de komst van de spooren tramwegen, de verbetering van het wegennetwerk en het verschijnen van (motor)fietsen en automobielen in het straatbeeld. De Historische Wegenatlas NL toont dat Nederland vanaf ongeveer 1850 pas echt een land werd, omdat vanaf dat moment alle delen van het grondgebied stap voor stap met elkaar werden verbonden door een samenhangend wegennetwerk.
Lees in de Historische Wegenatlas NL alles over oeroude houten wegen door het veenmoeras, onze eerste Romeinse straatweg, tolhuizen, veerboten, gierponten, karrensporen, ringwegen, koningswegen, kanalen, vliegvelden, rotondes, B-wegen, fietspaden, het 1200-kilometer-plan, de Gooische Moordenaar, metro’s en de Hoge Snelheidslijn. Vele eeuwen transportbeleid in Nederland hebben in ieder geval één ding duidelijk gemaakt: waar een wil is, komt een weg!
Met de Historische Wegenatlas NL viert het auteursduo Berendse & Brood hun eerste lustrum. Na de Historische, de Streek-, Stads- en Wateratlas NL belicht de Historische Wegenatlas NL het ‘mirakel Nederland’ aan de hand van transportroutes en -bewegingen in en door de Lage Landen bij de zee. Je zou denken dat het in ons grotendeels vlakke land altijd gemakkelijk is geweest om je van A naar B te verplaatsen, maar niets is minder waar.
Het is nog maar een paar generaties geleden dat reizen door het land alleen aan de gegoede burgerij en de
handelaren was voorbehouden. Grote delen van de bevolking voelden zich vooral inwoner van eigen stad, streek of dorp. Die situatie veranderde pas in de loop van de negentiende eeuw met de komst van de spooren tramwegen, de verbetering van het wegennetwerk en het verschijnen van (motor)fietsen en automobielen in het straatbeeld. De Historische Wegenatlas NL toont dat Nederland vanaf ongeveer 1850 pas echt een land werd, omdat vanaf dat moment alle delen van het grondgebied stap voor stap met elkaar werden verbonden door een samenhangend wegennetwerk.
Lees in de Historische Wegenatlas NL alles over oeroude houten wegen door het veenmoeras, onze eerste Romeinse straatweg, tolhuizen, veerboten, gierponten, karrensporen, ringwegen, koningswegen, kanalen, vliegvelden, rotondes, B-wegen, fietspaden, het 1200-kilometer-plan, de Gooische Moordenaar, metro’s en de Hoge Snelheidslijn. Vele eeuwen transportbeleid in Nederland hebben in ieder geval één ding duidelijk gemaakt: waar een wil is, komt een weg!