Een indringende roman gebaseerd op de Silezische SS’er Willi Kulla en de oorlogsbuit die hij heeft begraven in de bossen van Baarn, voor de lezers van De dirigent van Maria Peters, ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen en De tweeling van Tessa de Loo
Het leven van pianiste Marie kantelt als ze hoort dat ze de enige erfgename is van een overleden tante uit het buitenland. Ze reist vanuit Amsterdam naar Pless, een stad in Silezië waar haar familie vandaan komt maar waar ze alleen als kind is geweest.
Tijdens haar verblijf blijkt dat haar niet alleen een klein vermogen toekomt, haar tante bezat ook een hotel dat nu gerund moet worden. Gaandeweg ontdekt ze een duistere kant van haar familiegeschiedenis en van het verdeelde Silezië. Haar grootvader heeft zich in de oorlog aangesloten bij de SS en die overstap heeft verregaande gevolgen gehad. Zijn daden weerklinken tot in Nederland, waar zijn eenheid gestationeerd was tijdens de Hongerwinter. En dat is niet het enige geheim dat verborgen is gebleven.
Hoe moet Marie zich verhouden tot het verleden en het geld dat haar plotseling toekomt? Wat als het bloedgeld is, is zij dan ook schuldig? Wie kan ze geloven in haar zoektocht naar wat er zich heeft afgespeeld in de oorlogsjaren? De confrontatie met haar eigen keuze vormt het slotakkoord van Hotel Goldberg.
Collega-auteurs over Het Tristan-akkoord
‘Een muzikaal manuscript dat nog lang na blijft zingen in je hoofd en je hart, als een goed concert.’ Christiaan Weijts
‘Ontroerend en heel prachtig vertelt Ewa over haar verleden en heden. Muziek speelt een verbindende rol in haar leven, maar het zijn woorden die haar verhaal tot leven brengen.’ Aaltje van Zweden