In de greep van Houdini

Wat bezielt iemand om de kost te willen verdienen door zich te laten vastketenen, insnoeren in een dwangbuis en in de boeien slaan om daar vervolgens onder de meest levensbedreigende omstandigheden solo uit te moeten ontsnappen? Ondersteboven bungelend aan een touw, ergens op de tiende etage van een torenflat, in een dichtgetimmerde kist die vervolgens in een rivier werd gegooid: het lukte Harry Houdini (1874 - 1926) allemaal zich hieruit te bevrijden.

Tot op heden, een eeuw na het hoogtepunt van zijn roem, blijft hij ons fascineren en inspireren, getuige de films die over hem zijn gemaakt, een opera, (Peter Schat) en boeken over zijn leven. Houdini fascineert ons als persoon vanwege de vraag wat hem en vele navolgers bezielden, maar ook inspireert hij ons na te denken over opsluiting of vastgeketend zijn, en daaruit zowel in de meest letterlijke als metaforische zin op eigen kracht uit moeten ontsnappen.

De verhalen in deze bundel zijn geïnspireerd op de Houdini die tot onze verbeelding spreekt: het innerlijk ergens in gevangen zitten, waarbij de personages zich - ondanks zichzelf - uit een netelige situatie moeten zien te redden, om vervolgens, soms bijna als een 'condition humain' opnieuw verstrikt te raken. Want er heeft maar één Houdini bestaan die letterlijk overal uit wist te ontsnappen en wiens roem tot op heden nog voortleeft.

Is In de greep van Houdini het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de greep van Houdini