Zoeken naar een geschikt parfum is als zoeken naar een vriend. Een stroeve kennismaking kan alsnog uitgroeien tot een grote liefde, en precies wat bij aanvang nog charmant lijkt, kan zich op den duur tegen je keren. Uiteindelijk zijn de meest interessante geuren misschien wel de geuren die we net niet begrijpen. Hoe ruiken welvaart en succes? Op wat voor manier vertaalt parfum persoonlijkheid, gender en emotie? Hoe vind je taal voor wat je ruikt? Nooit eerder verloren zo veel mensen bijna gelijktijdig een zintuig als tijdens de coronapandemie. Wanneer Mirthe van Doornik haar reukvermogen weer terugkrijgt, raakt ze geobsedeerd door de geur van plekken, voorwerpen en mensen. In een zoektocht naar het beste parfum schrijft ze op aanstekelijke wijze over geur, haar leven, winst en verlies. In geur is een verslag van een obsessie, een onderzoek naar het beste parfum en tegelijkertijd een ontroerende zoektocht naar identiteit, houvast en troost. Mirthe van Doornik is schrijver. Haar debuutroman Moeders van anderen (2018) werd vertaald in het Duits, bekroond met de Lucy B. en C.W. Van der Hoogtprijs en de ANV Debutantenprijs, en behaalde de longlist van de BookSpot Literatuurprijs. In 2023 verscheen haar tweede roman, Een tafel bij het raam. Over Moeders van anderen: ‘Het resultaat van dit alles levert een indrukwekkend debuut op. Het is eerlijk en volwassen. Zwartgallig grappig, beangstigend, maar ook teder. Het is wat het is.’ SONJA SCHULTE, DAGBLAD VAN HET NOORDEN ****
‘Te midden van veel autobiografisch en zogezegd “echt gebeurd”-proza valt haar roman op door de stilistische kwaliteiten, subtiel én humoristisch, loepzuiver en indringend, emotioneel en met de juiste distantie.’ JURYRAPPORT LUCY B. EN C.W. VAN DER HOOGTPRIJS
‘Zo geestig en ogenschijnlijk luchtig dat de tragiek juist extra hard aankomt.’ SYLVIA WITTEMAN, DE VOLKSKRANT
‘In deze lichtvoetige roman over een zwaar onderwerp wemelt het van de rake zinnen, je kan wel blijven citeren, de schrijfster lijkt ze achteloos neer te kwakken, maar ze treffen altijd doel.’ GERWIN VAN DER WERF, TROUW Over Een tafel bij het raam:
‘Voor een restaurantroman is Een tafel bijhet raam opvallend stressloos – de spanning zit tussen de regels. Eerder is het een gemoedelijke roman, waarin de zinnen vakkundig gesneden, gegaard en opgediend zijn.’ THOMAS DE VEEN, NRC