Was het de schuld van Natalja Poesjkin dat haar man, de dichter, Alexander Poeskin, een duel aanging met Baron d'Anthès, Natalja's vermeende minnaar? Dit duel, dat Poesjkin het leven kostte, krijgt in De japon van mevrouw Poesjkin als het ware een vervolg. Opnieuw is de inzet de eer van Natalaja Poesjkin. Om beurten kruisen personen uit Poesjkin's leven - zijn vader, Natalja's zuster, haar schoonzuster - de degens met Natalja Poesjkin. Zo ontstaat een rijk en boeiend beeld van de noodlottige gebeurtenissen uit het verleden, die hebben geleid tot het fatale duel.
De japon van mevrouw Poesjkin is tevens een hommage aan de dichter zelf. Een doodgewone week, de tweede novelle in dit boek, wordt vanwege de geslaagde beschrijving van het dilemma carrière-gezin inmiddels beschouwd als een klassieker in de moderne Russische literatuur. Baranskaja beschrijft een week uit het leven van een jonge Russische vrouw, die met haar verantwoordelijke baan, haar voorbeeldige gezin en haar eigen flat 'alles' heeft - maar waarom kan ze er niet van genieten?