'Een intelligent en vermakelijk verslag van onze groezelige, onzekere en gefragmenteerde samenleving die bijna religie heeft vervangen door winkelen. Lees dit boek.' the guardian
wat van jou is wordt van ons - die onheilspellende mededeling ploft opeens neer op de deurmat van de huizen aan de Zuid-Londense Pepys Road: bij de op zijn kerstbonus wachtende bankier Roger Yount en zijn koopzieke vrouw Arabella, bij het piepjonge voetbalgenie Freddy Kamo en bij de stokoude weduwe Petunia Howe. Er verschijnen mysterieuze graffiti, auto's worden bekrast, op een website verschijnen dreigende filmpjes. Zullen de huizenprijzen eronder gaan lijden? Zitten de moslims erachter, of de makelaars? Er ontstaat paniek, de bewoners komen in opstand en de autoriteiten staan voor een raadsel. Kapitaal is het briljante verhaal van een straat aan de vooravond van de bankencrisis, met alle bizarre verwikkelingen van dien. John Lanchester schreef een grootse contemporaine roman over het broze evenwicht in een ogenschijnlijk tevreden straat. Kapitaal kent een verbluffende cast, met stoere Poolse klusjesmannen, onweerstaanbare Hongaarse kindermeisjes en illegale Afrikaanse parkeerwachten. John Lanchester schreef met Kapitaal zijn meest ambitieuze roman tot dusver. Het boek werd in Engeland bij verschijnen al meteen tot boek van het jaar uitgeroepen.
John Lanchester (Hamburg, 1962) is een van de belangrijkste Engelse schrijvers van dit moment. Zijn boeken verschijnen wereldwijd. Familieromance, het opmerkelijke verhaal over zijn eigen moeder (een weggelopen non) en zijn jeugd in Hongkong en Hamburg, was ook in Nederland succesvol. Lanchester woont met zijn vrouw en twee kinderen in Londen.
'Een aangrijpend verhaal over het Londense leven, een pre-crash portret van hebzucht, angst en geld. Lanchester hanteert de verschillende verhaallijnen met enorme vaardigheid. Door de rijke kern van humor een genot om te lezen.' the times
'Boordevol inzicht, menselijk mededogen en smaak. In alle opzichten een kapitale prestatie.' the sunday times
'Voorzichtig en langzaam draait Lanchester de schroeven aan, hoop en wanhoop afwisselend, netjes en behendig fladderend tussen zijn personages. Net zoals Balzac heeft Lanchester de meedogenloosheid om goede mensen slechte dingen te laten overkomen, en de vaste hand om onaangename conclusies te trekken.' the daily telegraph *****