Kijken naar de pijn van anderen

In haar nieuwste boek analyseert Susan Sontag, een van de meest vooraanstaande hedendaagse Amerikaanse schrijvers, de macht van de media. Elke avond zijn er de meest gruwelijke beelden op tv en in de kranten te zien. Susan Sontag vraagt zich af wat deze dagelijkse portie wreedheid en verschrikking met mensen doet. Hoe worden we beïnvloed, worden we misschien zelfs opgehitst? Of is onze perceptie van de werkelijkheid aan erosie onderhevig als gevolg van de alomtegenwoordigheid van schokkende beelden?
Sontags inmiddels klassieke Over fotografie was een baanbrekend onderzoek naar de rol van beeld in onze media-cultuur. Kijken naar de pijn van anderen geeft blijk van Sontags nieuwste inzichten in de relatie tussen beeld en geweld. Ze maakt duidelijk hoe beelden kunnen aanzetten tot het afwijzen of omhelzen van geweld en geeft een verhelderende analyse van bekende afbeeldingen van wreedheden - van de schilderijen van Goya tot foto's van lynchpartijen in de Verenigde Staten, foto's uit Dachau, van recente gruweldaden in Bosnië en Rwanda en beelden van de aanslagen van 11 september. Dit actuele en noodzakelijke boek is onmisbaar voor iedereen die zich interesseert voor fotografie, kunst, informatie en beeldvorming.

Is Kijken naar de pijn van anderen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kijken naar de pijn van anderen