Het korte leven

Brausen,de hoofdpersoon van Het korte leven van Juan Carlos Onetti, staat op een snikhete dag onder de douche en denkt aan zijn vrouw die ongeveer op datzelfde moment een borstamputatie ondergaat. Tegelijkertijd wordt zijn aandacht getrokken door de vrolijke stem van een nieuwe buurvrouw. Als zijn vrouw weer thuis is, probeert hij wanhopig hun relatie te redden en weerstand te bieden aan de buurvrouw, maar hij wordt onherroepelijk naar haar huis gelokt. Door deze wending in zijn bestaan komt hij tot de conclusie dat een mens niet één leven, maar vele ‘korte levens’ zou moeten leiden.

Het korte leven is een uiterst zinnelijk boek. Een tergende zoektocht naar de essentie van het menselijke bestaan, de drijfveren en de dromen, een ongenadige afrekening met illusies. Een boek dat je bij de strot grijpt en nooit meer los zal laten.

‘Juan Carlos Onetti is de grootste Latijns-Amerikaanse schrijver.’ – Julio Cortázar

‘De romans en verhalen van Onetti vormen het fundament van onze moderne tijd.’ – Carlos Fuentes

Is Het korte leven het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het korte leven