In 2015 liet JW Roy met Dry Goods & Groceries – een eerbetoon aan americana en rootsmuziek – zien hoe je een muzikaal thema kunt vangen in een pakkende combinatie van foto’s, verhalen en muziek. De nieuwe release Kouwe Kermis valt in dezelfde categorie, nu met als hoofdthema ‘herinneringen aan vroegere tijden’ die als een rode draad door de sfeervolle uitgave loopt. Voor de singer-songwriter betekent dit een terugblik op zijn jeugd in het Brabantse dorp Knegsel, een plek die rust en ruimte uitstraalt en waar de muzikant met nostalgie aan terugdenkt. Met de zweefmolen op de kermis in Knegsel als metafoor voor het verlangen naar vroeger, toen de wereld nog overzichtelijk was en het leven gemoedelijk. “Hoog, los, licht, geen begin en geen eind. Enkel en alleen maar vrij”, zingt JW Roy in het openingsnummer Laat Het Leven Maar Zweven. Andere albumtracks gaan over het dorpscafé, de jaarlijkse kermis in Knegsel en een sterk verlangen om terug te keren naar zijn roots. Na Laagstraat 443 (2005) en Ach, Zalig Man (2010) heeft Roy met Kouwe Kermis een waardige afsluiter van zijn drieluik van Brabantse platen afgeleverd.