Leven op aarde

In zijn veelgeprezen boeken Buitengewoon bewustzijn en Metazoa onderzocht Peter Godfrey-Smith het ontstaan van het bewustzijn in het dierenrijk, maar in zijn nieuwe boek bekijkt hij het leven op aarde vanuit een nieuw perspectief. Welke rol speelden organismen – van planten en bacteriën tot dieren en mensen – in de vorming van de wereld zoals wij die nu kennen?

In Leven op aarde neemt Godfrey-Smith ons mee op reis langs de wondere wereld van communicatie, cultuur en het bewustzijn in de natuur. Hij bezoekt Rwandese gorilla’s en Australische prieelvogels, daalt af naar koraalriffen en octopussen, onderzoekt de impact van taal en schrift en verdiept zich in onze verantwoordelijkheden aan de top van de voedselketen. Het resultaat is een bijzondere nieuwe kijk op het leven op aarde en op de toekomst, waarin we tegenover de uitdagingen van het Antropoceen komen te staan.

Peter Godfrey-Smith is hoogleraar wetenschapsfilosofie en -geschiedenis aan de University of Sydney. Hij is de auteur van onder meer de veelgeprezen boeken Buitengewoon bewustzijn en Metazoa. Zijn boeken zijn in meer dan twintig talen vertaald.

Is Leven op aarde het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Leven op aarde