Polemische beschouwingen over beeldende kunst, film en literatuur. In een speelse, lichtvoetige stijl voert Huub Beurskens de lezer in Maar waar is het drama? mee op een tocht die langs alle aspecten van de hedendaagse cultuur leidt. Met zijn beschouwingen wisselt hij telkens schijnbaar moeiteloos van onderwerp, aanpak, vorm en toon. Zo kan bij hem een beschouwing over de verhouding tussen poëzie en natuur zomaar overgaan in een vertelling over de tragische liefde van een maraboe voor een watoessikoe, wijst hij in het werk van Mulisch op krekels die cicaden zouden moeten zijn, stelt hij de kunstjes van Komrij aan de kaak, chat hij uitgebreid en diepgaand met een zeventienjarige scholiere over de boeken van Gombrowicz, Nabokov en Robbe-Grillet, bekent hij het uiterlijk van Alicia Keys te verkiezen boven de innerlijke urgentie van Tracey Emin, volgt hij Jack Torrance in het Overlook Hotel van The Shining, en nog veel meer. Dat Beurskens de confrontatie en mogelijke hoon niet schuwt, blijkt niet alleen uit de strijdbare toon van deze beschouwingen, maar eens te meer uit het feit dat hij juist tegelijk met Maar waar is het drama? voor de dag komt met de uitgave van Mathieu, een meesterlijk meanderend gedicht van zo'n tachtig bladzijden lang.