gaat in op het leven van Mary Copeland, die door haar oom en tante in het London van de late negentiende eeuw wordt opgevoed en zich ontwikkelt tot een detective van allure, die in opdracht werkt van Scotland Yard. De vier verhalen in dit deel brengen Mary Copeland naar de wereld van de anarchisten in ballingschap in Londen, de Mediterrané, waar ze in Nice een zaak moet oplossen en weer terug in Londen. Ze krijgt te maken met een seriemoordenaar die het ook op haar heeft gemunt en een zaak rond een bordeel waar schandknaapjes worden misbruikt door welgestelden. Ze wordt daarbij opnieuw geholpen door medewerkers van Scotland Yard, die samen met haar een geheim team vormen. De titels van de vier verhalen zijn weer ontleend aan schilderijen of andere kunstwerken uit die tijd, vervaardigd door kunstenaars die behoorden tot de Prerafaëlitische Broederschap
of de navolgers daarvan. Swiers weet weer op indrukwekkende wijze het London (en Nice) van die tijd neer te zetten, net na The Ripper Murders en voor The London Dock Strike. Robbert Jan Swiers (Middelburg, 1959) heeft veel publicaties op zijn naam staan: kinderboeken, historie, archeologie, natuur, poëzie, romans en hij werkte mee aan taal- en geschiedenismethodes. Daarnaast is hij actief (geweest) in muziek, muziektheater, film en kleinkunst en werkt hij mee aan actuele ontwikkelingen op het gebied van kunst en cultuur.
www.robbertjanswiers.nl
Bij Uitgeverij Aspekt verschenen eerder onder meer de romans De Landmeter (2013) en De zeven van Strak (2016) en de korte verhalenbundels Een kwestie van schaal (2014), De taal van het water (2014), Het Achteloze Universum (2015), Belle Epoque (2017) en Mary Copeland – Victoriaanse detective deel 1 (2019).