Talloze leraren storten hun hart uit. Ook zij worden gedwongen om toetsen eindeloos te analyseren en elke scheet van hun leerlingen in drievoud te notuleren.
Dreigen ze allemaal te bezwijken, of fietsen er in het onderwijs ook nog mensen fluitend naar hun werk? In Meester Mark vraagt door gaat de auteur langs bij tientallen leerkrachten van basis- en middelbare scholen die wél overleven in het onderwijs. Ze beschrijven wat hen dwars zit, maar laten vooral zien hoe zij de rompslomp succesvol te lijf gaan.
Met veel humor vertellen de docenten hoe ze ontsnappen aan de vergadermanie, verantwoordingsdrift en inspectiestress; hoe ze brutale leerlingen onder de duim houden, onbeschofte ouders de mond snoeren en buitenstaanders de les lezen die denken dat leraren slechts ontspannen achterover leunen tot het alweer vakantie is.
Samen geven ze antwoord op de vraag die leraren zich vaak vertwijfeld stellen: Hoe houd ik het hoofd in hemelsnaam boven water?