De literaire kritiek in Engeland is het over één ding eens: Edward St Aubyn is een van de grootste schrijvers van het Engelse taalgebied. Naarmate hij meer publiceert, raken steeds meer lezers gegrepen door zijn elegante en tegelijk bijtend geestige proza. Zijn autobiografische Melrose-romans worden bejubeld, onlangs nog door Jeffrey Eugenides, die liet weten dat `iedereen in zijn omgeving ze leest.
In zijn nieuwe roman Met stomheid geslagen neemt St Aubyn de wereld van de literatuur zelf op de hak. Het verhaal concentreert zich op de perikelen rond de uitreiking van een belangrijke literaire prijs. We volgen de politicus die het juryvoorzitterschap enkel op zich neemt omdat hij denkt dat het goed is voor zijn carrière; de verschillende schrijvers en redacteuren die het bed delen met dezelfde veelbelovende schrijfster die hen regelmatig inruilt voor andere mannen; de tv-presentatrice die zich door de genomineerde romans heen worstelt en ondertussen aan haar eigen thriller schrijft; de literatuurwetenschapster die zich probeert te verzoenen met haar anorectische dochter; de schrijvende Indiase maharadja die ervan overtuigd is dat zijn meesterwerk de prijs gaat winnen: St Aubyn beschrijft het hele circus genadeloos.
Met stomheid geslagen is een hilarische roman over de literaire wereld, maar het is veel meer dan dat. St Aubyn neemt de oppervlakkige wereld van roddels en hypes op de hak, maar is intussen op zoek naar het wezen van de literatuur, en naar wat taal werkelijk vermag. Zijn boek stelt wezenlijke vragen aan de orde: hoe kun je werkelijk talent op waarde schatten als je slechts je eigen belangen nastreeft? Wat is de plaats van echte kunst in onze door de waan van de dag geobsedeerde samenleving?
Edward St Aubyn is de auteur van de Melrose-reeks, waarvan de roman Moedermelk de Prix Femina Étranger won en op de shortlist van de Man Booker Prize stond.
Over het werk van Edward St Aubyn:
`Duidelijk een van de hoogtepunten van de hedendaagse Britse literatuur. Pijnlijk goed geschreven en weergaloos grappig.
Evening Standard
`De romans van Edward St Aubyn behoren tot de meest opmerkelijke, fijnzinnige en hilarische boeken van onze tijd.
The New York Times
`'Eindelijk' liet mij dingen ervaren waarvan ik het bestaan niet had kunnen bevroeden. Dat kan alleen een meesterwerk bewerkstelligen.
The Times
In zijn nieuwe roman Met stomheid geslagen neemt St Aubyn de wereld van de literatuur zelf op de hak. Het verhaal concentreert zich op de perikelen rond de uitreiking van een belangrijke literaire prijs. We volgen de politicus die het juryvoorzitterschap enkel op zich neemt omdat hij denkt dat het goed is voor zijn carrière; de verschillende schrijvers en redacteuren die het bed delen met dezelfde veelbelovende schrijfster die hen regelmatig inruilt voor andere mannen; de tv-presentatrice die zich door de genomineerde romans heen worstelt en ondertussen aan haar eigen thriller schrijft; de literatuurwetenschapster die zich probeert te verzoenen met haar anorectische dochter; de schrijvende Indiase maharadja die ervan overtuigd is dat zijn meesterwerk de prijs gaat winnen: St Aubyn beschrijft het hele circus genadeloos.
Met stomheid geslagen is een hilarische roman over de literaire wereld, maar het is veel meer dan dat. St Aubyn neemt de oppervlakkige wereld van roddels en hypes op de hak, maar is intussen op zoek naar het wezen van de literatuur, en naar wat taal werkelijk vermag. Zijn boek stelt wezenlijke vragen aan de orde: hoe kun je werkelijk talent op waarde schatten als je slechts je eigen belangen nastreeft? Wat is de plaats van echte kunst in onze door de waan van de dag geobsedeerde samenleving?
Edward St Aubyn is de auteur van de Melrose-reeks, waarvan de roman Moedermelk de Prix Femina Étranger won en op de shortlist van de Man Booker Prize stond.
Over het werk van Edward St Aubyn:
`Duidelijk een van de hoogtepunten van de hedendaagse Britse literatuur. Pijnlijk goed geschreven en weergaloos grappig.
Evening Standard
`De romans van Edward St Aubyn behoren tot de meest opmerkelijke, fijnzinnige en hilarische boeken van onze tijd.
The New York Times
`'Eindelijk' liet mij dingen ervaren waarvan ik het bestaan niet had kunnen bevroeden. Dat kan alleen een meesterwerk bewerkstelligen.
The Times