We hechten ons aan onze ouders, aan onze geliefden, aan onze kinderen, en moeten hen ook steeds weer laten gaan, tot de dood ons definitief scheidt. Onze vroege hechtingsgeschiedenis is van grote invloed op al onze relaties. Toen Marte Kaan vanwege haar scheiding haar kinderen een paar dagen per week moest missen, vroeg ze zich af hoe dit hen zou vormen. Met een fascinatie voor de emotionele krachten die loskomen legt ze aan de hand van literatuur, film en wetenschap intrigerende psychologische en sociaal-culturele mechanismen bloot. Moeder Natuur toont wat het loslaten van je kinderen met je doet, waarom liefdeloosheid alles met liefde te maken heeft en hoe de afgrond van de dood ons kan bevrijden van een vals zelfbeeld. Al lijken we vaak willoos te zijn overgeleverd aan onze natuur, onze worstelingen zijn wel de bron van verhalen en ideeën die ons helpen verdragen dat we onze geliefden uiteindelijk zullen verliezen. En leren ons bovendien dat afscheid inherent is aan een hechte band.
Marte Kaan (1977) is schrijver en psychotherapeut. Eerder verschenen van haar Lang leve de liefde en Wij houden alleen van onszelf en, in de reeks Nieuw Licht, Onderbuik. Haar fictiedebuut Saboteur (2014) werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de ANV Debutantenprijs.
Marte Kaan (1977) is schrijver en psychotherapeut. Eerder verschenen van haar Lang leve de liefde en Wij houden alleen van onszelf en, in de reeks Nieuw Licht, Onderbuik. Haar fictiedebuut Saboteur (2014) werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de ANV Debutantenprijs.