Montsegur Katharen en de val van Montsegur

In 1244 viel Montségur, de laatst overgebleven burcht van de katharen. De katharen behoorden tot de gnostieke tak van het christendom. De gnostiek vormde vanaf de eerste eeuwen een wezenlijk bestanddeel van het christendom. Maar vanaf die eerste eeuwen zijn de gnostici bestreden door de aanhangers van het christendom zoals wij dat kennen. Met de val van Montségur is die gnostieke tak voorgoed uit onze cultuur verdwenen. Het christendom zoals het nu bestaat, zowel katholiek als protestant, is het gelijk van de overwinnaars van Montségur.
In dit boek beschrijft de filosoof Bram Moerland niet alleen de strijd tegen de katharen, zoals die in Zuid-Frankrijk woedde. Hij plaatst die ook in een historisch perspectief. Bovendien gaat hij uitvoerig in op de gnostieke leer. Het blijkt dat velen in onze tijd juist in de oude christelijke gnostiek nieuwe inspiratie vinden.
Naast de historische feiten beschrijft Bram Moerland zijn eigen ontdekkingstocht van de gnostiek en het katharisme. Hij tekent ons daarbij een verrassende en soms schokkende visie op de ontstaansgeschiedenis van het christendom tot de val van Montségur.

Is Montsegur Katharen en de val van Montsegur het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Montsegur Katharen en de val van Montsegur