Het regent liquidaties, femicide neemt toe, daders worden ‘steeds jonger’, ‘harder’ en ‘verwarder’. Die verhalen vertellen de media vaak, maar kloppen ze wel? In Mythen over moord schetsen de Leidse hoogleraar Geweld en Interventies Marieke Liem en misdaadjournalist Gerlof Leistra een verrassend ander beeld van dodelijke agressie in Nederland.
Op basis van een grondige analyse van ruim vijfduizend gevallen van moord en doodslag sinds 1992 komen ze tot de conclusie dat het aantal moorden per jaar de aflopen decennia niet is gestegen, maar juist gestaag is gedaald. Daarbij deden zich allerlei trends voor op het gebied van bijvoorbeeld partnerdoding, kinderdoding, ouderdoding, moorden bij ruzies en binnen het criminele circuit, roof- en seksuele moorden.
Hoe weerspiegelen deze vormen van fataal geweld sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland? Is de emancipatie van vrouwen bijvoorbeeld terug te zien in de cijfers? Welke rol speelt internet? Is de angst voor ‘verwarde’ mensen terecht? Is Nederland wel het nieuwe Mexico aan de Maas? Mythen over moord – vol heldere overzichten en boeiende reconstructies – is onontbeerlijk om met een objectieve blik naar dit hoogst emotionele onderwerp te kijken.
Op basis van een grondige analyse van ruim vijfduizend gevallen van moord en doodslag sinds 1992 komen ze tot de conclusie dat het aantal moorden per jaar de aflopen decennia niet is gestegen, maar juist gestaag is gedaald. Daarbij deden zich allerlei trends voor op het gebied van bijvoorbeeld partnerdoding, kinderdoding, ouderdoding, moorden bij ruzies en binnen het criminele circuit, roof- en seksuele moorden.
Hoe weerspiegelen deze vormen van fataal geweld sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland? Is de emancipatie van vrouwen bijvoorbeeld terug te zien in de cijfers? Welke rol speelt internet? Is de angst voor ‘verwarde’ mensen terecht? Is Nederland wel het nieuwe Mexico aan de Maas? Mythen over moord – vol heldere overzichten en boeiende reconstructies – is onontbeerlijk om met een objectieve blik naar dit hoogst emotionele onderwerp te kijken.